معرفی دیزل ژنراتور و کاربرد آن
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

احتمالاً تا کنون اصطلاح برق اضطراری به گوشتان خورده است. دیزل ژنراتور به عنوان نوعی مولد برق می‌تواند به عنوان تأمین کننده برق اضطراری معرفی شود. از این ابزار در موارد دیگری مثل تولید برق در جاهای دور افتاده نیز استفاده می‌شود. در واقع می‌توان در تعریف دیزل ژنراتور این گونه گفت که ترکیبی از ژنراتور، دیزل و برخی دیگر از متعلقات بوده و با هدف تولید جریان الکتریکی فعالیت می‌کند.

این ابزار جزو ملزومات هر صنعت و کسب و کارهای مربوط بوده و همراه با ساختار پیچیده ای که دارد، دارای فواید و کاربردهای بسیار زیادی است. در ادامه این مطلب به معرفی دیزل ژنراتور و بررسی کاربرد آن از جهات مختلف خواهیم پرداخت.

دیزل ژنراتور چیست؟

برای شروع خوب است ابتدا به این نکته اشاره کنیم که دیزل ژنراتور یک نوع دستگاه تبدیل کننده انرژی مکانیکی به دست آمده از منبعی خارجی به انرژی الکتریکی است. این دستگاه وظیفه تأمین برق در شرایط حساس را دارد. قطعاتی که در این دستگاه استفاده شده است، دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و به دلیل نقش مهمی که در عملکرد کلی آن دارد، معمولاً از اجناس مرغوب در تشکیل آن استفاده می‌شود. برخی از متعلقاتی که در کنار ژنراتور و موتور دیزل قرار می‌گیرد، به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • شاسی
  • اتاقک پوشاننده برای کاهش صدا
  • قطع کننده‌های مدار
  • سیستم‌های کنترل کننده

لازم به ذکر است که دیزل ژنراتور را با نام موتور برق هم می‌شناسند. زیرا مانند سایر مولدهای الکتریکی در فرایندی که انجام می‌دهد، انرژی مکانیکی به دست آمده از سوختن را به ژنراتور منتقل کرده و در نهایت در قسمت خروجی، جریان برق ایجاد می‌کند.

جهت خرید دیزل ژنراتور می توانید به لینک زیر مراجعه کنید!

https://www.khabaronline.ir/news/1571425/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84-%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%82

کاربردهای دیزل ژنراتور چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای این دستگاه در عموم صنایع بزرگ و کوچک قابل رویت است. دیزل ژنراتورها بر اساس ساختاری متنوعی که دارند می‌توانند توانایی و کاربردهای مختلفی داشته باشند. در ادامه به بررسی دقیقی این کاربردهای مختلف خواهیم پرداخت.

تأمین برق در زمان قطعی در ساختمان‌ها

اساسی ترین و مهم ترین کاربرد این دستگاه، تولید برق اضطراری در شرایط حساس است. وجود این دستگاه در واحدهای اداری یا مسکونی باعث می‌شود تا در زمان قطعی برق شهری، این دستگاه با ایجاد نیروی الکتریکی و جریان برق، برق ساختمان را برای مدت کوتاهی تأمین کند.

بیمارستان‌ها

یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که قطعی برق می‌تواند خسارات جانی و مالی بسیاری در آن به وجود بیاورد، بیمارستان‌ها هستند. دستگاه‌هایی که در بیمارستان برای درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرند، تماماً به برق متصل هستند. به همین دلیل است که همه بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی به یک یا چند دیزل ژنراتور برای تأمین برق در مواقع اضطراری مجهز هستند.

واحدهای اداری و صنعتی

برخی از واحدهای صنعتی مثل شرکت‌های فعال در زمینه صنایع غذایی، برای تأمین برق لوازم مورد استفاده خود از دیزل ژنراتور استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع این است که مهم‌ترین عاملی که در این صنایع وجود دارد، سلامت و کیفیت مواد غذایی بوده و در همین راستا، تأمین برق یخچال‌های عظیم کارخانه‌ها به وسیله این دستگاه جزو ملزومات است.

همچنین این الزام در واحدهای فناوری اطلاعات هم قابل مشاهده است. دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که در این واحدها نصب هستند، فعالیتی بسیار حیاتی داشته و قطعی آن‌ها ممکن است خسارت‌هاي جبران ناپذیری به مشترکین شبکه‌های اینترنت وارد کند. در همین راستا، سرورها جزو دستگاه‌هایی هستند که به شدت به یک دیزل ژنراتور برای تأمین برق خود نیاز دارند.

یکی دیگر از صنایعی که عمده فعالیت خود را به کمک این دستگاه تولید کننده برق انجام می‌دهد، صنعت کشاورزی است. دیزل ژنراتور در این صنعت، وظیفه تأمین برق اکثر تجهیزات و دستگاه‌ها مثل تراکتور، خرمن کوبی، پمپ آبیاری و... را بر عهده دارد.

وسایل نقلیه

وسایل نقلیه سنگین جاده‌ای مثل کامیون معمولاً از موتورهای دیزلی استفاده می‌کنند. البته در بسیاری از کشورهای دیگر، از این دستگاه برای خودروهای شخصی و سبک هم استفاده می‌کنند که دارای محبوبیت زیادی نسبت به سایر خودروها هستند. همچنین امروزه در صنعت هوایی هم به وفور شاهد استفاده از این دستگاه هستیم. چرا که متخصصان و مهندسان به این نتیجه رسیده‌اند که هواپیماهایی که به کمک دیزل ژنراتورها کار می‌کنند بسیار به صرفه تر و باکیفیت تر از هواپیماهای بنزینی هستند.

در راستای این موارد ذکر شده، نکته قابل توجه دیگری هم وجود دارد و آن، کاربرد این موتورهای دیزلی در صنایع دریایی است. نیرو و انرژی تولید شده توسط این دستگاه‌ها به دلیل قدرت و شدتی که دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای تأمین انرژی مورد نیاز کشتی‌های غول پیکر در دریاها و اقیانوس‌ها باشد.

صنایع معدن

همانطور که احتمالاً می‌دانید، استخراج منابع طبیعی مثل نفت، طلا، نقره و... از دل زمین، امری دشوار است. به همین دلیل است که دستگاه‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند نیازمند انرژی زیادی هستند. لذا از موتورهای دیزلی به منظور روشن نگه داشتن دریل و حفاری کردن معادن استفاده می‌شود.

انواع مختلف دیزل ژنراتور

این دستگاه‌ها بر اساس فاکتورهای متنوعی تقسیم بندی می‌شوند. اولین فاکتور تأثیرگذار، نوع سوخت مصرفی آن‌ها است. بر همین اساس دیزل ژنراتورها به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • گاز سوز
  • گازوئیل سوز
  • دوگانه سوز

علاوه بر این، نوع برق خروجی آن‌ها نیز می‌تواند یکی از فاکتورهای این تقسیم بندی باشد که شامل دو دسته زیر می‌شود:

  • برق تک فاز (معمولاً برای مصارف خانگی)
  • برق سه فاز (صنایع)

حال نوبت به فاکتور سوم می‌رسد. نوع خنک کننده‌ها به عنوان یکی از قطعات اصلی این دستگاه می‌تواند آن را در دسته بندی جداگانه ای قرار دهد که به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • آب خنک
  • هوا خنک

در آخر

دیزل ژنراتورها جزو آن دسته دستگاه‌های کاربردی هستند که در بسیاری از مواقع می‌تواند به داد بشر برسد. این دستگاه‌ها با هدف تولید نیروی برق در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی شده و توانایی تولید برق با مقدارهای متفاوت برای تمام مصارف را دارند. ما سعی کردیم در این مقاله به معرفی دقیق این دستگاه و بررسی کاربردهای مهم  و تأثیرگذار آن در زمینه‌های مختلف بپردازیم.

 





:: برچسب‌ها: دیزل ژنراتور ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: